Friends

Friday 23 November 2012

Achumm! Bless you


HAC HOMMMM CUMM!!


Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) bersabda,




Jika seorang dari kamu bersin, dia harus mengucapkan "Al-Hamdulillah" (Segala puji bagi Allah), dan saudara muslim anda atau orang yang bersebelahannya harus mengatakan kepadanya," Yarhamuk Allah" (Semoga Allah melimpahkan rahmat-Nya pada anda). Seterusnya orang ang bersin itu perlulah mengatakan, "Yahdikumul-lah wa Yuslih balakum" (Semoga Allah memberikan petunjuk dan memperbaiki keadaan anda). “

(Hadis riwayat Bukhari)


Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) juga bersabda, 
“Sesungguhnya Allah menyukai bersin, dan membenci tindakan menguap. Maka apabila seseorang itu bersin, maka pujilah Allah (dengan mengucapkan “الْحَمْدُ لِلَّهِ). Manakala bagi setiap Muslim yang mendengar saudaranya bersin adalah menjadi tanggungjawabnya untuk mendoakannya (mendoakan saudaranya yang bersin) iaitu dengan menyebut “يَرْحَمُكَ اللهُ (semoga Allah memberi rahmat kepadanya). Berbeza pula dengan menguap, ianya adalah daripada Syaitan, maka kita hendaklah berusaha untuk tidak menguap, dan jika seseorang mengatakan ‘Ha’ ketika menguap, Syaitan akan mentertawakannya.”


Kenapa memuji Allah setelah bersin?

Tahukah kita ketika bersin, sistem badan kita terutamanya jantung akan berhenti seketika. Kita bersyukur kerana diberi kesempatan untuk meneruskan kehidupan selain mengeluarkan bakteria dari tubuh kita. 







No comments:

Post a Comment